Skip to main content

FAQ

Miksi minulla olisi Potilasasiavastaava Atlaksen palvelu, kun potilasasiavastaaava on hyvinvointialueen toimesta?
Potilasasiavastaava Atlaksesta potilaasi ja sinä saatte nopeasti neuvontaa, eikä vastausta joudu odottamaan pitkiä aikoja. Hyvinvointialueiden potilasasiavastaavat neuvovat ainoastaan potilaita, terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu neuvonta ei kuulu heidän tehtäväänsä. Potilasasiavastaava Atlaksen  palvelu puolestaan auttaa sekä potilaita, että terveydenhuollon ammattilaisia tilanteissa, joissa tarvitaan apua potilasvahinkoon tai hoitoon liittyviin tilanteiden selvittämiseen.

Potilasasiavastaava Atlas on ammattilaisen tukena tilanteissa, joissa on potilas tyytymätön palveluun tai haluaa tehdä potilasvahinkoilmoituksen. Tilanne saattaa tulla ammattilaiselle yllätyksenä ja aiheuttaa ammattilaisellekin stressiä ja halun puolustella omaa ammattitaitoaan. Tällöin riskinä on, että asiallista keskusteluyhteyttä ei saada aikaiseksi ja asia saattaa saada isot mittasuhteet esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mikäli asiakas kokee tulleensa torjutuksi. Ammattimainen potilasasiavastaava osaa hoitaa tilanteen objektiivisesti ja kohteliaasti – asiakkaan tuntemukset huomioon ottaen.

Miksi en itse ammatinharjoittajana hoitaisi potilasasiavastaavan tehtävää?
Epäselvyyksien tai valitusten hoitaminen vie työaikaasi ja usein myös yöunia. Yhteydenotossa potilaaseen tulee säilyttää hyvä keskusteluyhteys. Tällöin on hyödyllistä, että kontaktin tekee objektiivinen taho. Potilasasiavastaava Atlaksen nopea ja asiantunteva toiminta lisää luotettavuutta ja avoimuutta toiminnallesi.